Jesteś dumnym posiadaczem strony internetowej – intuicyjnej, estetycznej i funkcjonalnej. Czy to wystarczy, aby zatrzymać czytelników? Nie wystarczy. Internauta wymaga treści, która go przyciągnie jak magnes. Kolej na wypełnienie Twojej strony odpowiednim tekstem. Możesz zrobić to sam lub zlecić pracę copywriterowi. Czy wiesz, czego wymagać od copywritera? Jakie kompetencje powinien mieć dobry copywriter internetowy?
Z definicji copywriter jest autorem tekstów i sloganów reklamowych. To definicja encyklopedyczna. Taka sama definicja występuje w Klasyfikacji Zawodów i Specjalności. Oficjalna definicja wyjaśnia, czym zajmował się copywriter przed erą Internetu i wyszukiwarek i zawiera tylko część kompetencji współczesnego copywritera internetowego.
Tradycyjnie copywriter wymyślał nazwy komercyjne i slogany reklamowe. Pisał teksty reklamowe, np. na ulotkach czy scenariusze spotów reklamowych. Materiałem dla jego pracy były słowa i język.
Dobry copywriter powinien umieć wprawnie posługiwać się językiem pisanym – to się nie zmieniło. Zarówno dawniej jak i dziś nie wystarczy pisać zgodnie z ortografią, gramatyką i składnią, nie wystarczy pisać poprawnie stylistycznie, aby być copywriterem. Copywriter nie jest ani pisarzem, ani dziennikarzem. Choć warsztat pisarski powinien mieć równie sprawny.
* * *
Copywriterzy zajmowali się tylko pisaniem tekstów i sloganów reklamowych, póki w naszym życiu nie pojawiły się wyszukiwarki internetowe, a szczególnie Google. Dziś każdy wie, że Internet potrzebuje tekstu, dzięki któremu możemy w nim znaleźć prawie wszystko. Zapotrzebowanie na treści internetowe spowodowało, że każdy sprawnie piszący człowiek mógł zostać internetowym copywriterem.
Początkowo jakość tekstu na wielu stronach nie miała większego znaczenia. Było nawet tak, że to roboty tworzyły tekst. Czasem spotyka się strony z dziwnie napisanym postem, który trudno zrozumieć, bo jest o niczym i ma liczne błędy składniowe. Takie strony to zapewne stare zaplecze pozycjonerskie. Powstały w dawnych czasach, które nie wrócą. Dziś nawet teksty zapleczowe powinny być zrozumiałe i napisane na konkretny temat.
Każdy świadomy właściciel strony internetowej chce mieć na niej dobry tekst, wartościowy dla czytelnika i jednocześnie odpowiednio napisany dla wyszukiwarek. Tylko człowiek (nie robot) z właściwymi kompetencjami może stworzyć taki tekst. To jest zadanie dla współczesnego internetowego copywritera.
Kompetencje dobrego copywritera
Warsztatem i materiałem pracy dla copywritera jest język. Sprawne i poprawne posługiwanie się językiem to wymóg konieczny. Jak pisałam, to jednak nie wystarczy. Człowiek od tekstów reklamowych powinien znać dodatkowo tajemnice języka perswazji czy nawet elementy NLP. Do tego mieć wiedzę o marketingu, a szczególnie o zachowaniach klientów.
Dawniej copywriter zazwyczaj nie pracował sam, był częścią zespołu tworzącego reklamę czy całą kampanię reklamową. Na takie kampanie mogli sobie pozwolić tylko więksi i najwięksi przedsiębiorcy. Dziś copywriter jest często freelancerem, pracuje dla small business’u, a nawet dla innych freelancerów. Dlatego ważne jest, aby umiał porozumieć się ze zleceniodawcą i dostosować teksty do potrzeb klientów zleceniodawcy. Czyli powinien umieć zrobić dobry brief.
Z doświadczenia wiem, że mali i początkujący przedsiębiorcy oraz freelancerzy nie zawsze umieją właściwie określić swoje wymagania co do zlecanych do napisania treści. Często nie mają odpowiedniej wiedzy marketingowej. Copywriter powinien im w tym pomóc.
Jakie kompetencje cechują dobrego copywritera? Podzieliłam je na 2 grupy.
Kompetencje językowe copywritera:
- tzw. lekkie pióro i kreatywność językowa
- umiejętność perswazyjnego przekazu i zastosowania podstaw NLP
- dobra lub bardzo dobra znajomość zasad języka
Kompetencje marketingowe copywritera:
- umiejętność zrobienia dobrego briefu, z czego wynikają kolejne kompetencje
- znajomość zachowań konsumentów
- umiejętność dostosowania przekazu do odbiorcy
- skupienie się na celu przekazu
- osiągnięcie dobrej konwersji (mierzalne tylko w Internecie)
Co wyróżnia copywritera internetowego
Dziś copywriter to nie tylko twórca tekstów i sloganów reklamowych. Wielu copywriterów specjalizuje się w pisaniu tekstów do Internetu. Można ich nazwać webwriterami, czyli twórcami tekstów i treści (np. infografika, scenariusze wideo) na strony internetowe.
Jednak to nie wszystko, ponieważ duża część treści krążącej w Internecie wcale nie pojawia się na stronach www. Myślę o e-mail marketingu, który jest świetnym narzędziem sprzedażowym i opiera się głównie o teksty zawarte w e-mailach. Wielu użytkowników poczty elektronicznej nie lubi dostawać maili reklamowych. Dlatego niektórzy właściciele stron internetowych boją się korzystać z e-mail marketingu, nie chcą spamować. A prawda jest taka, że odpowiednio wykorzystany e-mail marketing to naprawdę potężne narzędzie. Do dziś nie ma lepszego i tańszego sposobu dotarcia do klienta. Na temat e-mail marketingu napiszę jeszcze wiele artykułów, zapisz się na newsletter, aby Ci nie umknęły.
Copywriter internetowy oprócz sprawności językowej, znajomości zasad pisania tekstów reklamowych i sprzedażowych powinien być dobrym marketingowcem. Mam na myśli bardzo dobrą znajomość zasad marketingu internetowego, który rządzi się trochę innymi prawami niż marketing offline’owy. I co najważniejsze, powinien umieć połączyć te umiejętności ze sobą, ponieważ poprawność językowa nie zawsze idzie w parze ze skutecznością marketingową. Widać to szczególnie w Internecie.
Dobry copywriter internetowy przede wszystkim zna zachowania internautów, które są odmienne od zachowań tradycyjnych konsumentów. Internauci nie tylko inaczej docierają do oferty, ale też inaczej kupują. Dlatego tajniki prowadzenia klienta po ścieżce od oferty do sprzedaży powinny być doskonale znane copywriterowi, który tworzy treści do Sieci.
Czym zajmuje się copywriter internetowy?
- Content marketingiem
- SEO copywritingiem
A jak to wygląda w praktyce? Co możesz zlecić copywriterowi? W zasadzie wszystko, co wymaga napisania tekstu internetowego. Od wymyślenia nazwy i sloganu dla firmy po marketing szeptany na forach internetowych. Oczywiście są tacy, którzy specjalizują się w konkretnych tekstach, np. prowadzą specjalistyczny blog firmowy przy sklepie internetowym. Inni specjalizują się w mediach społecznościowych czy szeptance.
Jeśli sam nie lubisz pisać lub nie masz na to czasu, zleć pracę copywriterowi.
Copywriter napisze dla Ciebie:
- teksty na strony firmowe i wizytówki internetowe
- opisy produktów pozycjonujące sklep internetowy
- treści newsletterów
- artykuły na blogi specjalistyczne
- artykuły gościnne
- artykuły pozycjonujące
- oferty na strony lądowania (Landing Page)
- treści e-mailowych kampanii sprzedażowych
- poradniki
- raporty
- poprowadzi blog specjalistyczny
- poprowadzi fanpage lub konta w innych social mediach
- zajmie się marketingiem szeptanym, czyli tzw. szeptanką na forach
Czy potrzebujesz pomocy copywritera?
Jeśli jesteś początkującym freelancerem lub przedsiębiorcą i nie masz pieniędzy na zlecenia, wiele tekstów możesz pisać sam. Poczytaj trochę, poćwicz i zobaczysz, czy to dla Ciebie.
Ale jeśli nie chcesz lub nie lubisz pisać i zamierzasz zlecić pracę copywriterowi, powinieneś wiedzieć czego od niego wymagać. Choćby dlatego warto poznać zasady internetowego copywritingu.
W swojej praktyce słyszałam o przedsiębiorcach, którzy byli bardzo stanowczy i mieli dziwne wymagania od copy. Wynikało to z ich niewiedzy o zachowaniach internautów. Konsekwencją współpracy z nimi były teksty, które spełniały wymagania zleceniodawcy, ale odstraszały lub nudziły czytelnika. Internauta szybko zamykał stronę, a właściciel nie rozumiał, dlaczego wciąż nie osiąga swoich celów, np. założonych wyników sprzedaży.
Parafrazując można powiedzieć, że nieznajomość zasad rządzących w Internecie szkodzi. Dlatego ważne jest dla mnie porozumienie ze zleceniodawcą przed przystąpieniem do współpracy. Dokładna znajomość celów oraz klienta docelowego i jego potrzeb.
Ten blog powstał po to, aby pokazać początkującym w Internecie przedsiębiorcom i freelancerom, jak powinny wyglądać treści na ich stronach internetowych, aby mogli rozwijać swój biznes i osiągać założone cele.
Jeśli jesteś zainteresowany otrzymywaniem nowych artykułów o tym:
- jak copywritersko i funkcjonalnie udoskonalać swoją stronę internetową
- jak dbać o swojego czytelnika i klienta, aby do Ciebie wracał
- czego wymagać od Twojego copywritera
zapisz się na newsletter.