Często widzę blogi o ciekawej tematyce, na których brak formularza zapisu na newsletter z prezentem dla subskrybentów czyli Lead Magnetem. Wielu autorów w ogóle nie buduje listy mailingowej. Dlaczego? Najczęściej wynika to z blokady przed techniczną stroną korzystania z newslettera oraz z braku wiedzy, jak podpiąć i udostępniać Lead Magnet. Jeśli to temat dla Ciebie, czytaj dalej.
Wiele artykułów i poradników pisze o tym, że Lead Magnet jest niezbędny. Radzą, co może być takim prezentem w zamian za zapis na listę. Pokazują, jak zrobić najlepszą przynętę, aby zdobyć jak najwięcej subskrybentów.
Nie spotkałam jednak w Sieci poradnika, który mówiłby jasno i wyraźnie o tym, jak podpiąć i udostępniać Lead Magnet swoim czytelnikom. Może dlatego, że dla twórców takich poradników sprawa jest oczywista? Nie widzą w tym żadnego problemu.
To rzeczywiście jest proste dla większości blogerów, którzy są za pan brat z rzeczywistością internetową. Zawsze jednak znajdą się osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki w blogowaniu czy biznesie online. Taki świeżak nasłucha się o wartości i skuteczności listy mailingowej. O tym, że koniecznie trzeba ją budować już od pierwszego tchnienia bloga.
Z zapałem zabiera się do tworzenia freebie czyli LM, wkłada w to całą swoją kreatywność i nadzieję na spełnienie obietnic szybkiego powiększania się listy. I nagle… staje przed koniecznością rozwiązania obiektywnie błahego (choć dla niego w tym momencie przerażającego) problemu:
Jak podpiąć i udostępniać swój Lead Magnet, w który włożył tyle wysiłku i nadziei?
A sprawa jest prosta, zamyka się w 5 krokach:
- Umieść LM w bibliotece swojego bloga lub w chmurze.
- W swoim autoresponderze utwórz formularz do zapisu na newsletter.
- Zrób stronę lub napisz e-mail z podziękowaniem za zapis – też w autoresponderze.
- Umieść tam link do dokumentu wygenerowany z biblioteki bloga lub z chmury.
- Umieść kod formularza do zapisu na swoim blogu/stronie.
Proste? Hmm… dla niektórych tak, ale myślę, że naprawdę początkujący mogą nadal mieć z tym problem. Spróbuję bardziej rozjaśnić to tym osobom, które dopiero zaczynają.
1. Udostępnij Lead Magnet – czyli daj mu adres url
Aby ktokolwiek mógł zobaczyć dokument, trzeba go umieścić tam, gdzie będzie ogólnie dostępny. Takim miejscem jest np. serwer, na którym prowadzisz swój blog lub chmura, w której trzymasz inne swoje dokumenty (Google Drive, Dropbox).
Lead Magnet najczęściej jest robiony w formacie PDF, ale jeśli tworzysz dokumenty w innych formatach (Word, Excel, JPG, PNG), cała operacja wygląda tak samo.
Dokument z prezentem umieszczamy w miejscu, gdzie dostanie swój adres url, czyli:
- w bibliotece bloga
- w Dysku Google
- w Dropboxie
Jeśli dokument będzie w chmurze, nie zapomnij odpowiednio ustawić opcji udostępnienia.
Po tej operacji wygeneruj link do dokumentu (adres url). Zapisz go sobie np. w notatniku lub innym edytorze tekstu, aby mieć pod ręką.
Link (adres url) wkleisz na stronę z podziękowaniem lub do specjalnego e-maila, który wyślesz czytelnikowi. Gdy subskrybent kliknie w taki link, automatycznie wyświetli mu się strona z dokumentem i będzie go mógł pobrać bezpośrednio na swój komputer.
Za chwilę do tego wrócimy. Teraz przechodzimy do narzędzia, które jest niezastąpione przy budowaniu listy adresowej.
2. Autoresponder
tu zrobisz formularz do zapisu na Lead Magnet
Ale po co formularz do zapisu?
Masz już link, który możesz przesłać czytelnikowi. W zasadzie gdyby się uprzeć, to nic więcej Ci nie trzeba. Piszesz na blogu krótki artykuł, w którym informujesz czytelnika, że masz dla niego prezent w zamian za adres e-mail. Czytelnik pisze do Ciebie e-maila, w którym prosi o przysłanie prezentu. I w ten sposób już masz jego adres i zgodę na przesłanie, więc w zwrotnym e-mailu wysyłasz mu link do prezentu.
Sprawa załatwiona i wszyscy zadowoleni. Ty masz adres czytelnika, on ma prezent od Ciebie, uniknąłeś skomplikowanej techniki autorespondera i „szafa gra”.
Niestety to tak nie działa. Oczywiście opisane rozwiązanie jest możliwe, ale jest też zadziwiająco nieskuteczne. Nie będę się tu rozwodzić o przyczynach tej nieskuteczności, bo i mnie i Tobie zabraknie za chwilę cierpliwości. Powiem krótko.
Aby skutecznie pozyskać subskrybenta, cały proces zapisu i otrzymania prezentu musi przebiegać bardzo szybko, najlepiej maksymalnie w ciągu kilku minut. Dlatego potrzebna jest automatyzacja, czyli specjalny formularz i sekwencja e-maili, które są powiązane wzajemnie ze sobą i z Lead Magnetem. Tu zaczyna się rola autorespondera.
2.a. Wybierz autoresponder dla siebie
Czy masz już swój autoresponder? Obecnie (styczeń 2018) na rynku jest sporo ofert. Dla potrzeb startującego blogera czy niewielkiego biznesu online polecam jeden – to MailerLite.
Nie jest idealny, ale ma kilka zalet, które na początku z pewnością docenisz:
- jest bardzo intuicyjny – nawet dla osób mało technicznych
- jest darmowy do 1000 adresów e-mail
- w prosty sposób możesz zaprojektować formularz do zapisu, np. dostosować kolorystykę do swojej marki
- podobnie łatwo projektujesz wygląd e-maili
Cóż więcej trzeba na początek?
MailerLite ma poza tym dodatkowe plusy, np. program afiliacyjny :). Pozostałe zalety tego i konkurencyjnych autoresponderów omówię w innym wpisie. Zapisz się na mój newsletter, a wyślę Ci powiadomienie, gdy ukaże się artykuł o aktualnie dostępnych na rynku autoresponderach.
2.b. Zrób formularz do zapisu na listę newslettera
Autoresponder jest narzędziem nie tylko do zbierania listy mailingowej. Także do budowania relacji z czytelnikiem. Robisz tę listę po to, aby komunikować się ze swoimi czytelnikami i w przyszłości dostarczać im swoje oferty. To taki eufemizm nazywający sprzedaż, której nie lubimy. Osobiście nazywam ten proces „łatwą sprzedażą”, bo dzięki autoresponderowi możesz wszystko zautomatyzować tak, aby w przyszłości sprzedawać, nawet gdy śpisz ;).
Uśmiechasz się razem ze mną? Znasz ten slogan! Owszem – jest wyświechtany, ale może Cię zdziwię, prawdziwy właśnie dzięki automatyzacji. Jednak aby tak sprzedawać, nie wystarczy założyć konto w autoresponderze.
To temat do innego artykułu w dziale Marketing internetowy. Teraz budujesz fundamenty swojego pasywnego dochodu online (zarabiania w czasie snu), czyli formularz zapisu na Lead Magnet, więc wróćmy do meritum.
W każdym autoresponderze możesz stworzyć formularz do zapisu, choć nie każdy formularz wygląda tak samo. Najczęściej przed przystąpieniem do tworzenia formularza należy utworzyć grupę odbiorców, czyli listę, na którą będą zapisywani subskrybenci. Dopiero po utworzeniu listy/grupy odbiorców tworzy się formularz zapisu.
Gdy już zrobisz formularz, skopiuj wygenerowany kod i zapisz w notatniku, aby mieć go pod ręką.
W MailerLite wszystko jest bardzo intuicyjne, ale jeśli masz z tym kłopot, zapisz się na moją listę w formularzu poniżej. Wyślę Ci dokładną instrukcję ze zrzutami z ekranu, jak przejść krok po kroku cały proces tworzenia sekwencji zapisu.
2.c. Napisz e-mail potwierdzający zapis na listę.
Kolej na e-mail z potwierdzeniem zapisu. Możesz z niego zrezygnować, ale lepiej zdobyć takie potwierdzenie, aby mieć pewność, że czytelnik rzeczywiście chce być na Twojej liście i nie zapisał się przez pomyłkę. Taki wymóg stawia też obecny GIODO, a od maja 2018 RODO.
3. Zrób stronę lub napisz e-mail z podziękowaniem za zapis
Tworzenie strony z podziękowaniem lub e-maila z podziękowaniem to trzeci etap podpinania i udostępniania Lead Magnetu.
4. Podepnij Lead Magnet do strony z podziękowaniem
Czwartym etapem jest podpięcie Lead Magnetu. To na stronie z podziękowaniem lub w e-mailu z podziękowaniem wklejasz wygenerowany wcześniej link (adres url) do Twojego Lead Magnetu.
W MailerLite wszystkie trzy elementy:
- formularz zapisu
- e-mail potwierdzający
- strona dziękująca za zapis
znajdują się w jednej sekcji „Formularze”.
5. Umieść formularz do zapisu na swojej stronie
Ostatnie zadanie. Potrzebny jest wygenerowany wcześniej kod formularza zapisu.
Zastanów się, gdzie chcesz wyświetlać swój formularz.
Najlepszą praktyką jest umieszczenie go w dobrze widocznym miejscu:
- na stronie głównej
- w pasku bocznym (sidebarze) – tu wyświetla się na wszystkich podstronach
- w stopce – podobnie
- w zakładce „Newsletter”
- pod artykułami lub w środku artykułu
5.a. Jak umieścić formularz do zapisu w sidebarze lub stopce
Jeśli masz blog w WordPressie, wykorzystasz do tego widget „Tekst” lub widget „Własny HTML”.
W widgecie „Tekst” przełącz edytor na tekstowy i wklej kod formularza.
Podobnie umieszczasz kod w środku artykułu lub po artykule.
Tu też pamiętaj o przełączeniu edytora z wizualnego na tekstowy.
~ · ~
To już wszystko.
Aha, nie zapomnij przetestować systemu zapisu, aby nie było żadnych wpadek.
Powodzenia!
~ · ~
Nareszcie! Przewertowałam cały internet w poszukiwaniu tych informacji. Co prawda nadal nie wszystko jest dla mnie jasne, jednak w końcu dowiedziałam się w którym miejscu wpiąć ten darmowy plik. Dzięki wielkie. Życie mi uratowałaś 🙂 Pozdrawiam
Cieszę się, że mogłam pomóc. 🙂
Super artykuł, dziękuję ..