Szukasz pomysłu na najlepszą domenę dla biznesu? Co wybrać – nazwę firmy czy swoje nazwisko? Może coś innego? Wciąż nie masz pewności, czy Twój wybór jest strzałem w dziesiątkę? A może Twoje najlepsze pomysły są zajęte? Ten artykuł podpowie, co z tym zrobić, jak w końcu podjąć tę ważną decyzję i wystartować z biznesem online.
Dziś chyba już każdy wie, co to jest domena internetowa, więc nie będę się nad tym rozwodzić. A osobom początkującym podaję link do artykułu, w którym tę kwestię omawiam od podstaw LINK.
Przejdźmy więc do rzeczy. Wiemy z obserwacji różnych stron internetowych, że ich właściciele najczęściej jako domenę wybierają nazwę swojej firmy lub swoje imię i nazwisko. Są też strony, które mają całkiem inną domenę i też świetnie funkcjonują.
Skoro nie ma jednej sprawdzonej metody na funkcjonowanie domeny dla biznesu, skąd mamy wiedzieć, co dla nas jest najlepsze? Nazwa firmy, imię i nazwisko czy inna nazwa i jaka to mogłaby być nazwa?
Ile domen może mieć strona internetowa
Nie wiem, czy wiesz, ale jedna strona może mieć więcej niż jedną domenę, która do niej prowadzi. Może mieć ich kilka. Mając to na uwadze, nie musimy na początku się spinać i od razu szukać tej najwłaściwszej domeny, bo w przyszłości możemy to zmienić.
Wybierz teraz domenę, jaka przychodzi Ci do głowy, ważne aby była dostępna i działaj! Niech to będzie na przykład: mojadomena.pl. Na takiej domenie zbuduj własną stronę czy blog. Przedstaw swój biznes, pisz artykuły i buduj już swoją społeczność. Niech nie powstrzymuje Cię to, że nie masz jeszcze idealnejdomeny.pl – DZIAŁAJ!
Potem zainkubuj w swoim umyśle pytanie o najlepszą domenę i daj swojej podświadomości trochę czasu na „przetrawienie” tematu. Twój mózg zacznie pracować nad tym problemem bez niepotrzebnego stresu i będziesz mieć większy dostęp do swojej kreatywności. A poza tym zdobędziesz pewne doświadczenie, budując społeczność wokół swojej strony internetowej czy bloga. Wierz mi, takie doświadczenie jest bezcenne dla nowych pomysłów.
W tym czasie Twoja strona internetowa już ujrzy światło dzienne, może zdobędziesz pierwszych czytelników lub klientów, mimo braku tej idealnejdomeny.pl. A gdy bez pośpiechu w końcu wymyślisz super domenę dla swojego biznesu, podepniesz ją do działającej już strony, robiąc tak zwane przekierowanie.
Wtedy dwie domeny (adresy www) będą prowadziły do Twojej strony. Oficjalnym adresem będzie: mojasuperdomena.pl. Takie rozwiązanie nie zaszkodzi w żadnym razie Twojej funkcjonującej już w sieci stronie, która przez ten czas (może nawet kilka miesięcy) będzie się pozycjonować zarówno w wyszukiwarkach jak i w oczach Twoich czytelników i klientów.
Tu można skończyć czytanie artykułu, bo ta wiedza pozwala Ci na działanie już tu i teraz, bez odwlekania na później decyzji o wystartowaniu z biznesem online. I to jest najlepsza decyzja, bo jak mówi stare porzekadło ludzi biznesu „czas to pieniądz”, więc nie prokrastynuj. Działaj!
Jeśli jednak chcesz wiedzieć jakie są minusy takiego rozwiązania, czytaj dalej.
Wady posiadania kilku domen prowadzących do jednej strony
Moim zdaniem takie rozwiązanie ma tylko dwie wady.
I to jest dobra wiadomość, bo obie są małego kalibru.
1. Dla potrzeb wizerunkowych trzeba uaktualnić informacje o adresie strony we wszystkich materiałach, w jakich udostępnialiśmy nasz stary adres url (starą domenę). Najczęściej będą to wszelkie drukowane materiały reklamowe. Ale dobra wiadomość jest taka, że żadnych linków (hiperłączy) nie musisz uaktualniać, ponieważ one pozostają aktywne i nadal będą prowadzić do Twojej strony. Teraz tylko pamiętaj, aby podawać swój nowy adres (nową domenę) w nowych materiałach onlinowych.
2. Przygotuj się na opłacanie dwóch domen lub więcej, jeśli zdecydujesz się na wykupienie kilku domen. Za każdą niestety trzeba będzie opłacać co roku tzw. odnowienie. Dobra wiadomość jest taka, że pierwszy rok to raczej symboliczna opłata do kilkunastu złotych za domenę. W kolejnych latach opłata wzrasta, w zależności od usługodawcy do 50 zł lub nawet do 150 zł za domenę.
Jest duża szansa, że po roku funkcjonowania w sieci Twój biznes zarobi na dwie domeny. Jeśli tak się nie stanie, zawsze możesz po prostu nie odnawiać jednej z domen lub zrezygnować w ogóle z działalności internetowej. Wystarczy nie opłacić domeny na kolejny rok.
Gdzie kupić domenę dla biznesu
Początkujący przedsiębiorcy zawsze liczą się z kosztami. Proponuję więc dobrze się zastanowić nad wyborem firmy, za pośrednictwem której zarejestrujesz swoją domenę. Na rynku jest ich wiele, niektóre oferują domeny nawet za darmo lub za symboliczną złotówkę w pierwszym roku.
Warto sprawdzić, jak wygląda opłata za odnowienie. Często opłata w kolejnych latach jest zaskakująco wysoka, np. nawet 150 zł. Może przy jednej domenie nie są to bardzo duże pieniądze, ale przy dwóch lub trzech suma staje się trochę bolesna. Jeśli nie chcesz przepłacać, wybierz takiego usługodawcę, który ma najkorzystniejsze warunki.
Najlepsza domena dla biznesu online
Na koniec kilka słów o tym, jak dość szybko wybrać tę pierwszą domenę dla swojego biznesu, jeśli w ogóle nie mamy na to pomysłu, a chcemy zacząć już działać.
Nazwa firmy w domenie
To oczywisty wybór dla osób, które już prowadzą działalność i mają dobrą nazwę dla swojej firmy. Myślę jednak, że tacy przedsiębiorcy nie mają dylematu z wyborem domeny dla biznesu i nie czytają tego typu artykułów.
Kiedy nazwa firmy nie jest dobrym wyborem na domenę
Jeśli prowadzisz działalność jednoosobową, to w nazwie firmy masz z pewnością swoje imię i nazwisko. A być może przed nim popularne niegdyś PHU (Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe) lub podobny skrótowiec. Czyli nazwa Twojej firmy to: PHU Imię Nazwisko.
Przy tworzeniu domeny nie powinniśmy stosować żadnych skrótowców. Wobec tego zostaje imię i nazwisko. Czy to dobry pomysł?
Imię i nazwisko w domenie
To jest najlepsze rozwiązanie dla osób, które chcą świadczyć swoje usługi online lub pisać blog i gromadzić wokół siebie zaangażowaną społeczność albo budować markę opartą na swoim nazwisku.
Taka domena może mieć w nazwie:
- pełne imię i nazwisko, np. andrzejtucholski.pl
- skrócone imię i nazwisko, np. olagosciniak.pl
- samo nazwisko, np. hatalska.com; klosinski.net
- pseudonim, np. krzywy.pl
Zalety takiego rozwiązania:
- od samego początku będziesz budować swój wizerunek „eksperta”;
- łatwo będzie odnaleźć Ciebie przez wyszukiwarkę;
- jest duża szansa na bardzo szybkie wypozycjonowanie w Google na frazę „Twoje imię i nazwisko”;
- czytelnicy szybko połączą Twoją stronę internetową z kontami w mediach społecznościowych;
- jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz już potrzebować nowej domeny, wystarczy ta jedna, która będzie doskonałym elementem Twojego wizerunku w sieci.
Wady takiego rozwiązania:
- domena z Twoim nazwiskiem jest już zajęta;
- masz bardzo trudne w pisowni nazwisko;
- nie chcesz firmować swoim nazwiskiem strony internetowej z sobie znanych powodów.
Wtedy trzeba szukać dalej.
Nazwa domeny związana z branżą
Jeśli oba powyższe pomysły zawiodły, warto zastanowić się nad wymyśleniem nazwy, która choć trochę kojarzy się z branżą, w jakiej działasz lub planujesz działać.
Może to być nazwa ogólna lub bardziej szczegółowa. Może składać się z jednego lub kliku wyrazów. Może być nazwą Twojego flagowego produktu czy usługi.
Oto kilka przykładów dla inspiracji:
- Blog o tym, jak pisać: poradnikpisania.pl
- Blog o organizacji czasu dla kobiet: paniswojegoczasu.pl
- Blog o finansach: jakoszczedzacpieniadze.pl
- Strona instruktorki zdrowego ruchu: treningnabosaka.pl
- Strona pasjonatki zdrowego stylu życia: zielonyzagonek.pl
Rozszerzenie domeny dla biznesu
Jakie wybrać rozszerzenie, czyli to, co jest po kropce w nazwie domeny?
Powyższe przykłady dają odpowiedź na to pytanie. Ogromna większość stron skierowanych do polskiego odbiorcy ma rozszerzenie .pl. Przede wszystkim ze względu na stronę praktyczną takiego rozwiązania. Prawie każdy polski użytkownik internetu na końcu adresu odruchowo wpisuje .pl. I jest to jak najbardziej zrozumiałe.
Jeśli kierujesz swój biznes czy działalność do innych odbiorców i na inne rynki niż polski, wtedy wybierz rozszerzenie .com.
Najczęstsze błędy w nazwach domen dla biznesu
Zastosowanie trudnej nazwy
Domena powinna mieć nazwę łatwą do zapamiętania i zrozumiałą. Niekoniecznie krótką. W podanych wcześniej przykładach niektóre nazwy są dość długie. Mimo długości mają ważną zaletę – są łatwe do zapamiętania.
Stosowanie skrótów
Spójrz na dwa przykłady nazw:
kreatywnezabawkidladzieci.pl
kzdd.pl
O wiele łatwiej zapamiętać nawet długą nazwę, niż skrót tej nazwy. Unikaj więc skrótów, bo są bardzo trudne do zapamiętania.
Stosowanie cyfr i liczb
Nie jest to najlepszy wybór, bo nie wiadomo, jak zapisać:
100potraw.pl czy stopotraw.pl
Domena z myślnikami czy bez myślników
Niektórzy mają pokusę, aby w długiej nazwie domeny oddzielić myślnikami każdy wyraz, na przykład:
kreatywne-zabawki-dla-dzieci.pl
Wydaje się, że taka nazwa jest bardziej czytelna. Jednak dyktując ją, np. przez telefon, trzeba dodawać, że posiada myślniki, czy podkreślniki. Poza tym użytkownicy internetu są przyzwyczajeni do wpisywania nazw ciągłych, tak jak do końcówki rozszerzenia .pl, więc często z automatu pomijają myślniki. Jeśli łatwo zapamiętają nazwę, to już niekoniecznie będą pamiętać, że ma myślniki.
Kiedy warto zastosować myślniki w domenie?
- Domena z myślnikami troszkę łatwiej się pozycjonuje w wyszukiwarce. Jeśli bardziej zależy Ci na takim pozycjonowaniu niż na wizerunku, możesz użyć myślników.
- Jeśli nie chcesz, aby Twoja konkurencja korzystała z Twoich pomysłów na domenę, wykup dwie domeny: z myślnikami i bez myślników.
kreatywnezabawkidladzieci.pl
kreatywne-zabawki-dla-dzieci.pl
* * *
Mam nadzieję, że artykuł przydał się osobom będącym na początku swojej internetowej przygody.
Od domeny wszystko się zaczyna. Reszta należy do Ciebie.
Powodzenia w internetowej rzeczywistości. 🙂