Szukasz frazy kluczowej dla nowego artykułu? Piszesz wartościowe treści, ale wciąż masz kłopoty ze znalezieniem odpowiednich słów kluczowych? Nadal jesteś niezadowolony z pozycji Twojego bloga w wynikach wyszukiwania? Chcesz być przed swoją konkurencją, ale to nie takie proste? Przemyśl frazę kluczową długiego ogona. Co to jest i dlaczego ją wybrać? Dowiesz się w tym artykule.
Co to jest fraza kluczowa
Fraza kluczowa, słowa kluczowe, keywords – w słowniku SEO to określenie nazywające jedno słowo lub kilka słów, jakie wpisuje internauta w wyszukiwarkę, aby znaleźć strony, które prawdopodobnie zawierają potrzebną mu informację.
Dość złożone zdanie, więc dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z SEO, rozłożę je na prostsze.
Fraza kluczowa inaczej jest nazywana słowami kluczowymi, z języka angielskiego keywords (słowa kluczowe). Wybieram formę fraza kluczowa, ponieważ według mnie ta nazwa najtrafniej nazywa w języku polskim to, co w języku angielskim brzmi keywords i co wpisujemy w wyszukiwarkę.
Fraza kluczowa może być jednym wyrazem. Może składać się z kilku wyrazów.
Jeśli składa się z kilku wyrazów, nie są to wyrazy jakiekolwiek. Muszą być ze sobą powiązane w logiczną całość. Całość opisuje to, czego szuka internauta, bo to właśnie on jest autorem frazy kluczowej.
Internauta chce znaleźć informację w Internecie. Wpisuje do wyszukiwarki słowo lub słowa, po których spodziewa się ją znaleźć. Wyszukiwarka wyświetla mu listę stron, na których szukane informacje występują.
Dlaczego fraza kluczowa jest ważna dla internauty?
Od niej, a konkretnie od jej trafności zależy, jak szybko odnajdzie on wyszukiwane informacje.
Dlaczego fraza kluczowa jest ważna dla Ciebie, czyli właściciela strony?
Od niej zależy, czy wyszukiwarka podsunie internaucie Twoją stronę w wynikach wyszukiwania (tzw. SERPach) i na którym miejscu listy będzie Twoja strona. Najbardziej pożądane są pierwsze 3 miejsca na liście.
Nie oszukujmy się, dziś nie jest łatwo tam się znaleźć. Warto być jednak na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a to bywa jeszcze możliwe. W pewnych niszach jest możliwe nie tylko TOP 10, ale i TOP 3.
Jak widzisz z powyższego, zarówno internaucie, jak i Tobie zależy na trafności frazy kluczowej. Internauta chce szybko i trafnie znaleźć informację, a Ty chcesz, aby on trafił na Twoją stronę.
Wnioski są proste:
- Warto pisać dużo treści z informacjami wyszukiwanymi przez internautów.
- Warto znać słowa, które internauci wpisują, szukając tych informacji.
Jak znaleźć właściwe frazy kluczowe do swoich artykułów
Trzeba wiedzieć, czego szukają internauci i jakie słowa wpisują do wyszukiwarek. Całe SEO oparte jest m.in. na badaniu tego zagadnienia. Sprawa nie jest łatwa. Niektórzy płacą grube pieniądze za narzędzia do badania słów kluczowych. W tym artykule nie będę się zajmować profesjonalnym SEO. To artykuł o zasadności użycia frazy kluczowej długiego ogona.
Aby znaleźć właściwe słowa kluczowe, na początek wystarczy korzystać z:
- Autopodpowiedzi w wyszukiwarce Google
- Podpowiedzi na dole strony z wynikiem wyszukiwania Google
- Narzędzia Google Keywords Tool
- Narzędzia Google Trends
- Google Analytics i Google Search Console
- Własnej intuicji
- Znajomości potrzeb naszych czytelników
Osobiście polecam zacząć od trzech, a na początek dwóch ostatnich sposobów ;). Dlaczego?
- My też jesteśmy użytkownikami Internetu i też niejednokrotnie szukamy informacji, mamy doświadczenie we wpisywaniu słów kluczowych.
- To my tworzymy treści dla czytelników i wiemy, jakie wartości czy rozwiązania proponujemy w publikowanym artykule. Fraza kluczowa powinna jak najtrafniej opisywać te informacje.
- To my najlepiej znamy naszych czytelników i wiemy, czego od nas oczekują. A jeśli nie znamy tych oczekiwań, należy je dobrze poznać. Jak? Najlepiej z rozmów, komentarzy, ankiet. To się w marketingu nazywa badanie rynku (potrzeb klienta). Więcej na ten temat znajdziesz w dziale Marketing internetowy na moim blogu.
- Jeśli masz już blog i czytelników, skorzystaj z darmowych narzędzi Google Analytics i Google Search Console, które pokażą Ci, po jakich frazach czytelnicy trafiają na Twój blog. Dzięki temu zobaczysz, czego szukają najczęściej i będziesz mógł dostarczać coraz trafniejsze informacje w kolejnych artykułach.
Możesz oczywiście korzystać z innych narzędzi, ale moim zdaniem nie zawsze jest to potrzebne. Gdy prowadzisz blog, wystarczy, że będziesz przestrzegać kilku prostych zasad, które dokładnie omawiam w kursie Jak pisać i publikować artykuły pod SEO na Bloggerze.
To kurs dedykowany dla blogujących na platformie Blogger, ale jest tam wiele informacji o podstawach SEO na wszystkich blogach. WordPressowcy mają do pomocy różne wtyczki do SEO, np. Yoast SEO, o której niebawem napiszę odrębny artykuł. Jeśli jesteś zainteresowany, zapisz się na listę newslettera, wtedy dostaniesz powiadomienie o tym i innych artykułach na blogu.
Kiedy potrzebujesz innych narzędzi do szukania słów kluczowych?
Z pewnością, gdy prowadzisz sklep i chcesz go sam pozycjonować. Wtedy polecam zapoznać się głębiej z wiedzą o SEO i pozycjonowaniu, najlepiej przez jakiś kurs internetowy, wybór masz duży.
Nawet jeśli chcesz zlecić pozycjonowanie firmie zewnętrznej, dobrze jest samemu wiedzieć, czego wymagać od wykonawcy usługi, aby nie narażać się na niepotrzebne koszty i… bana od Google.
Jak może wyglądać fraza kluczowa
We frazie kluczowej osobliwe jest to, że z punktu widzenia gramatyki wyrazy te nie muszą tworzyć ze sobą poprawnych związków wyrazowych. To mogą być poprawne gramatycznie zwroty lub wyrażenia, lub też proste zdania, ale nie muszą. Jej istotą jest trafność, nie poprawność językowa.
Z punktu widzenia internauty można wpisać w wyszukiwarkę nawet słowa z błędami ortograficznymi i znajdziemy to, czego szukamy. Jednak przestrzegam, aby na stronie nie umieszczać treści z błędami ortograficznymi lub gramatycznymi. Obecnie Google promuje treści poprawne ortograficznie i gramatycznie, więc po naszej stronie treść i słowa kluczowe powinny być poprawnie zapisane zarówno dla Google, jak i dla czytelników, rzecz jasna.
Oto kilka przykładów różnych fraz kluczowych:
- noclegi
- noclegi Kołobrzeg
- apartamenty w Kołobrzegu
- tanie noclegi Kołobrzeg
- buty
- buty sportowe
- damskie buty trekkingowe
- damskie buty trekkingowe promocja
- węże
- węże Polski
- gniewosz plamisty
I tu zbliżamy się do rozwiązania zagadki z tytułu ;). Poproszę Cię jeszcze o trochę cierpliwości. Aby zrozumieć zagadkę, trzeba zrozumieć pewien mechanizm działający w wyszukiwarkach.
Weźmy dla przykłady frazę noclegi. To bardzo oblegana fraza, ma wysoką konkurencję i wypozycjonować się na nią praktycznie już się nie da w Top 10. Często jednak nieświadomi zasad SEO przedsiębiorcy koniecznie chcą się pozycjonować na tego typu frazy. I to jest największy błąd, jaki mogą popełnić.
Nie dość, że w tej chwili praktycznie nie da się być w TOP 10 na taką frazę. Nie dość, że próby takiego wypozycjonowania to spory koszt. Co najważniejsze – z punktu widzenia marketingu takie frazy są bezwartościowe. Co ma marketing do SEO? Wiele, zaraz się przekonasz.
Załóżmy, że mamy luksusowy apartament w Sopocie i chcemy go wynajmować turystom. Wypozycjonowaliśmy się na tę upragnioną frazę noclegi. Jest super! Kto trafia na naszą stronę? Wszyscy, którzy wpisali w wyszukiwarkę noclegi.
Wszyscy, czyli ci, którzy między innymi:
- szukają noclegu taniego
- szukają noclegu w Bieszczadach
- szukają noclegu w agroturystyce
- szukają apartamentu w Kołobrzegu
Już wiesz, o co chodzi? Wśród tych wszystkich internautów może się znaleźć Twój potencjalny klient, który szuka apartamentu w Sopocie, ale prawdopodobieństwo, że tak będzie jest niewielkie. A Tobie nie zależy na tych, którzy szukają noclegu w Kołobrzegu czy Bieszczadach ani na tych, którzy chcą tanio przenocować.
Niewielkie jest też prawdopodobieństwo, że Twój potencjalny klient w ogóle wpisze tak nieprecyzyjną frazę jak noclegi. Raczej wpisze inne frazy:
- noclegi w Sopocie
- noclegi Sopot
- apartament Sopot
Internauta jest na tyle doświadczony i wie, że im dokładniej nazwie to, czego szuka, tym mniej czasu straci na szukanie. I to jest dla nas dobra wiadomość, bo my też możemy bardziej precyzyjnie optymalizować swoje strony, między innymi przez precyzyjny dobór słów kluczowych.
Precyzyjna fraza kluczowa to inaczej fraza długiego ogona. Jest rzadziej wykorzystywana przez konkurencję, więc łatwiej znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania na taką frazę. Poza tym dzięki takiej frazie internauta trafia wprost na Twoją stronę.
Jeśli masz artykuł z bardzo precyzyjną frazą kluczową, np. Agroturystyka stadnina Puszcza Solska, to internauta zainteresowany jazdą konną i wypoczynkiem w Puszczy Solskiej z pewnością łatwo trafi do Ciebie.
Wniosek jest jeden: celuj we frazie kluczowej długiego ogona!
Czy fraza kluczowa musi być długa
Nadszedł czas na rozwiązanie zagadki. Co fraza kluczowa długiego ogona ma wspólnego z gniewoszem plamistym? Gniewosz plamisty to gatunek węża żyjącego w Polsce. Wiesz już, że do pozycjonowania swojej strony najlepiej używać frazy kluczowej długiego ogona, więc związek jest oczywisty…
🙂 i oczywiście to był żart…
A teraz do rzeczy. Gdy wpiszesz w wyszukiwarkę słowo wąż wyświetli się mnóstwo stron, ale jest mało prawdopodobne, że na pierwszej stronie znajdziesz informacje o interesującym Cię gatunku gniewosz plamisty. Możesz doprecyzować frazę węże Polski, już będzie łatwiej znaleźć naszego poszukiwanego, ale stracisz trochę czasu, nim dotrzesz do konkretnej informacji o szukanym wężu.
Zazwyczaj, gdy szukamy tak precyzyjnych informacji od razu wpisujemy gniewosz plamisty i mamy wszystko o gniewoszu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Gniewosz plamisty to fraza kluczowa długiego ogona, bo bardzo precyzyjnie opisuje szukane informacje.
Ten przykład pokazuje, że fraza kluczowa nie musi być długa, ale musi być precyzyjna. Czy może być tylko jednym wyrazem? Oczywiście. Gdy wpiszemy wyraz gniewosz do wyszukiwarki, również dostaniemy precyzyjne informacje o tym gatunku. Nie zawsze jednak da się jednym słowem trafić w punkt, jak w przypadku gniewosza.
Czy można żyć bez frazy kluczowej
Wiele blogów istnieje w Internecie i ma się dobrze, mimo że ich twórcy w ogóle nie przejmują się frazą kluczową i piszą artykuły bez optymalizowania pod tym względem. Tak też można, ale gdy chcesz zdobyć przewagę konkurencyjną, warto zainteresować się wpływem optymalizacji treści na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
To z pewnością zwiększy ruch na Twojej stronie i pomoże w zdobyciu nowych czytelników i klientów. Zachęcam Cię do zrewidowania swoich artykułów pod kątem fraz kluczowych długiego ogona. I do tworzenia nowych treści w podobny sposób. Wartościowa treść zawsze obroni się sama, ale fraza kluczowa to taka wisienka na torcie, która przyciągnie nowych odbiorców tej treści.
Jeśli chcesz więcej porad z dziedziny SEO copywritingu, zapisz się na listę newslettera.