Czy Twój lead magnet naprawdę przyciąga czytelników

Czy Twój Lead Magnet naprawdę przyciąga czytelników

Chcesz w końcu zacząć zarabiać na swoim blogu lub stronie. Wiesz, że najlepszą metodą jest budowanie listy adresowej. Umieściłeś na stronie formularz do zapisu na listę newslettera, ale czytelnicy niechętnie się zapisywali. Dodałeś do formularza lead magnet (przynętę), jednak niewiele się zmieniło. Zapisy wzrosły tylko nieznacznie. Jak przyspieszyć budowanie listy e-mailowej? Wystarczy kilka trików, przeczytaj…

 

Popraw swój lead magnet, aby przyspieszyć budowanie listy adresowej

Od czego zacząć? To żadna tajemnica. Jak każdą strategię marketingową, również budowanie listy adresowej trzeba zacząć od badania rynku. Na początek nie musi to być skomplikowana analiza całego rynku, wystarczy skupić się na małych, ale ważnych potrzebach Twojego idealnego klienta.

Na razie tworzysz pierwszy element w strategii sprzedaży, czyli lead magnet, inaczej magnes na klienta, wabik, przynętę. Ma to być coś, co skusi Twoich obecnych czytelników, a jednocześnie potencjalnych klientów do pozostawienia adresu e-mail na Twojej liście adresowej. Na dokładniejsze badanie rynku przyjdzie czas.

W tym artykule skupię się nad pierwszym elementem strategii zarabiania na liście mailingowej, czyli nad korektą lead magnetu lub tworzeniem go od początku, jeśli jeszcze nie masz takiej przynęty.

 

Dobry lead magnet to znajomość potrzeb klienta

Zacznij od wstępnego badania rynku. Zadaj sobie pytanie: kim jest mój idealny klient?

  • to kobieta czy mężczyzna?
  • w jakim jest wieku?
  • jaki ma zawód?
  • gdzie mieszka?
  • gdzie go znajdę?
  • ile zarabia – czy będzie go stać na moje produkty/usługi?
  • dlaczego jest moim idealnym klientem – po co mu mój produkt/usługa?

 

Odpowiedź na ostatnie pytanie jest bardzo ważna. To punkt wyjścia do zaprojektowania przynęty. Potrzeby Twojego idealnego klienta są tematem lead magnetu.

Jeśli teraz Twój lead magnet nie odpowiada na ważną potrzebę takiego klienta – masz odpowiedź na pytanie, dlaczego Twoja lista e-mailowa nie rośnie.

 

Jak wybrać temat na lead magnet

Wyobraź sobie idealnego klienta i jego ważną, ale dość małą potrzebę, którą możesz zaspokoić niewielkim kosztem. Moja rada? Zrób listę takich potrzeb czytelników. Następnie, metodą wykreślania z niej najsłabszych pomysłów, dojdziesz do tematu swojego lead magnetu.

Nie wyrzucaj listy, pomysły mogą się jeszcze przydać. Nawet zachęcam Cię do tego, aby mieć ją pod ręką i gdy pojawi się w Twojej głowie nowy pomysł, koniecznie wpisz go na listę. Z pewnością wykorzystasz te pomysły w przyszłości. Możesz zrobić więcej wabików. Kto powiedział, że masz mieć tylko jeden?

Na razie jednak dokonaj wyboru, skup się na jednym pomyśle i zrealizuj go do końca. Zobacz, jakie przynosi efekty. Potem, mądrzejszy o własne doświadczenie, wrócisz do swojej listy pomysłów i zrobisz kolejny wabik.

Mając kilka lead magnetów lekko różniących się tematycznie, możesz łatwo segmentować (podzielić) listę adresów na klika różnych, wg konkretnych zainteresowań klientów. To już element głębszego badania rynku.

 

Jak i o czym pisać w lead magnecie

Czas na rewizję wybranego pomysłu. Odpowiedz sobie na dwa ważne pytania:

  1. Czy ten pomysł jest związany z tym, czym się zajmujesz?
  2. Jaką jedną potrzebę czytelnika zaspokaja ten pomysł?

 

Pamiętaj, lead magnet musi:

  • trafić tylko do Twoich idealnych klientów
  • dawać dużą wartość czytelnikom
  • rozwiązywać jeden konkretny problem czytelników
  • być skuteczny, czyli dawać widoczny efekt po zastosowaniu rozwiązania
  • być związany z Twoją ofertą – produktami/usługami, które sprzedajesz

 

Lead magnet nie może:

  • trafiać do wszystkich – na swojej liście chcesz mieć tylko osoby zainteresowane Twoimi produktami/usługami
  • być reklamą czegokolwiek – reklama sprawi, że czytelnik straci do Ciebie zaufanie, które zaczynasz budować właśnie dzięki lead magnetowi
  • być skomplikowany – skup się na rozwiązaniu jednego prostego problemu, nie rozwiązuj wielu problemów na raz
  • być teoretycznymi dywagacjami – lead magnet ma dawać tylko praktyczne rozwiązania, ma dawać jakiś efekt
  • być niespójny lub w ogóle oderwany od Twoich produktów/usług – chcesz mieć na liście zainteresowane konkretną tematyką osoby, które kiedyś kupią Twoje produkty/usługi

 

Jak zaprojektować lead magnet

Zanim przedstawię możliwości różnych form, jakie mamy do wyboru dla lead magnetu, kilka słów o jego pojemności. Wiesz już, że lead magnet powinien nieść ze sobą pewną wartość dla klienta. Jednak „wartość” nie znaczy „długość”. Przeciwnie, lead magnet nie powinien być zbyt długi. Powinien zawierać tylko niezbędne treści.

Czasem lead magnet jest tylko listą np. narzędzi do zrobienia jakiejś rzeczy lub infografiką w schematyczny sposób przedstawiającą rozwiązanie problemu.

 

Co można oferować czytelnikom jako przynętę:

  • listy kontrolne
  • instrukcje zawierające schematy działania krok po kroku
  • ściągawki, krótkie konspekty szerokiego tematu, zagadnienia
  • listy narzędzi do wykonania czegoś
  • szablony, formularze, wzory

Każda z tych przynęt może być dostosowana do Twojej branży.

Mogą to być np. wzory dokumentów, umów, zaprogramowanych formularzy w Excelu dla prawników czy finansistów. Ale też wzory ściegów szydełkowych, szablony haftów, grafik do namalowania czy innych pomocy DIY.

 

Jaką formę wybrać dla lead magnetu

Dla krótkich list i szablonów format PDF z możliwością wydrukowania przez czytelnika.

Dla dłuższych instrukcji i mini poradników:

  • e-book w PDF
  • mini kurs e-mailowy
  • nagrane szkolenie wideo
  • webinar lub live na Facebooku

Dla produktów sprzedawanych w sklepie:

  • duża zniżka na produkt premium
  • kupon rabatowy do sklepu
  • darmowa wysyłka

Uwaga:

lead magnet w postaci zniżek zakupowych nie jest tak skuteczny, jak dobry produkt elektroniczny, bo klient tak czy siak musi sięgnąć do portfela. Jeśli nie masz jeszcze zbudowanych relacji z klientem, raczej nie skusisz go takim bonusem. Daj klientowi coś, za co nie musi płacić pieniędzmi.

 

Jak wymyślić nagłówek do lead magnetu

Nagłówek, czyli tytuł lead magnetu to treść, którą umieścisz na formularzu zapisu. Jest pierwszym kluczowym elementem, tym właściwym magnesem przyciągającym uwagę czytelnika i jednocześnie kuszącym do zapisu na Twoją listę.

Pomyśl, jeśli zrobiłeś naprawdę świetny produkt, przydatny dla klienta, ale Twój nagłówek mu o tym nie powie, to skąd czytelnik ma wiedzieć, że omija go taka okazja na rozwiązanie jego ważnego problemu?

Nagłówek ma krzyczeć do czytelnika:

Oto jestem! Patrz, to ja – rozwiązanie Twoich upierdliwych problemów!

No… może trochę przesadziłam z kolokwializmami, ale efekt w głowie czytelnika ma być taki:

O kurczę, to jest to! W końcu rozwiążę ten problem. Biorę w ciemno i tak nic mnie to nie kosztuje.

O tworzeniu nagłówków i tytułów do Internetu pisałam już trochę w kilku artykułach w kategorii Copywriting.

Niedługo napiszę artykuł poświęcony tylko nagłówkom i tytułom. Jeśli jesteś zainteresowany, wpisz się już teraz na listę mojego newslettera, dam Ci znać e-mailem, kiedy opublikuję nowy artykuł na blogu.

 

Gdzie umieścić formularz z lead magnetem

Formularz z lead magnetem do zapisu na listę adresową umieszcza się w takich miejscach, które są zawsze widoczne po wejściu na Twoją stronę. Najlepiej pod nagłówkiem lub jako pierwszy widget w sidebarze (pasku bocznym).

Umieszczamy formularz tak, aby wyświetlał się na każdej podstronie, którą czytelnik otwiera. I tak, aby był widoczny bez przewijania strony.

Poza tym należy go umieścić w stopce, aby czytelnik nie musiał wracać na górę strony. A na blogu najlepiej pod każdym artykułem, a nawet w środku długiego artykułu, jeśli treść nawiązuje do newslettera lub lead magnetu.

 

Dobra praktyka jest taka, że umieszczamy formularz z lead magnetem:

  • na stronie głównej w widocznym miejscu (na pierwszym planie)
  • na górze strony w miejscu widocznym na każdej podstronie (pod nagłówkiem lub w sidebarze)
  • na dole strony w stopce
  • pod każdym artykułem
  • w środku podstrony, jeśli jest długa

 

Możesz też zrobić specjalną zakładkę w menu (podstronę), którą zaprojektujesz jak landing page. I będzie zawierała dłuższą treść kierującą do zapisu na lead magnet. Link do takiej landing page (strony lądowania, strony do zapisu) możesz promować w mediach społecznościowych.

O landing page możesz więcej przeczytać w artykule Strona sprzedażowa – must have biznesu online.

Czy lubisz wyskakujące okienka na stronach internetowych? Ja jestem na nie ślepa, zawsze odruchowo szukam krzyżyka do zamknięcia, nie patrząc, co jest w takim okienku. A Ty? Pewnie też masz podobnie. Jednak badania wskazują na dużą skuteczność zapisów, gdy w wyskakującym okienku zamiast reklamy jest lead magnet z formularzem do zapisu na listę.

Zaskakujące, prawda? Możesz więc wypróbować tej sztuczki marketingowej i umieścić dodatkowo lead magnet w takim wyskakującym okienku (pop-up). A jeszcze lepiej w exit-up, czyli okienku, które wyskakuje, gdy czytelnik zamierza wyjść z Twojej strony. Wtedy nie ma obawy, że zdenerwujesz czytelnika wyskakującym okienkiem. I tak już zamierzał opuścić stronę.

 

Jak zrobić krok po kroku działający lead magnet – lista kontrolna:

Możesz ją skopiować i wydrukować.

  1. Wybierz temat.
  2. Wybierz formę.
  3. Napisz treść lub scenariusz do wideo.
  4. Zrób lead magnet – PDF, wideo itp.
  5. Wymyśl tytuł przyciągający czytelników.
  6. Zrób formularz zapisu (możesz dodać grafikę, np. okładkę).
  7. Umieść formularz zapisu w odpowiednich miejscach na swojej stronie/blogu.
  8. Podepnij autoresponder.
  9. Ciesz się z rosnącej listy subskrybentów.
  10. Obmyślaj skuteczną strategię zarabiania na liście :).

 

Nie masz jeszcze swojego lead magnetu? Chcesz się dowiedzieć, jak zrobić lead magnet w jedno popołudnie i przyspieszyć budowanie listy adresowej o 30%?

Zapisz się na mój newsletter i odbierz w prezencie mini poradnik, dzięki któremu już jutro będziesz mógł patrzeć, jak nowi subskrybenci wpisują się na Twoją listę adresową:

 

* * *

Dodaj komentarz