Wizytówka internetowa małej firmy

Wizytówka internetowa małej firmy – co musi mieć

Czy wiesz, jakiej potrzebujesz strony internetowej? Wszystko zależy od Twojego celu. W Internecie spotykasz wiele witryn, stron, portali, serwisów, forów, sklepów, blogów. Jak wybrać to, co jest dla Ciebie najlepsze? Jeśli jesteś małym przedsiębiorcą, odpowiedź jest prosta. Potrzebna Ci wizytówka internetowa małej firmy. Przynajmniej na początek. To taki must have małego biznesu. Dlaczego? Zapraszam do artykułu.

 

Czy warto mieć wizytówkę internetową małej firmy?

 

Strona wizytówka to jedna z najprostszych stron internetowych. Dlaczego jest najlepsza na początek? Bo jest… najprostsza.

To jej największa zaleta. Łatwo ją zrobić, wymaga niewielkich inwestycji. Przy odrobinie samozaparcia możesz zrobić ją sam. Serio – przy dzisiejszym dostępie do narzędzi zrobienie takiej wizytówki internetowej małej firmy jest proste, wymaga tylko trochę czasu i umiejętności. Wystarczy wiedza lub dobry nauczyciel. Jeśli masz dryg do nowych technologii, może spróbujesz? Jak się do tego zabrać, napiszę w innym artykule.

Prosta strona jest lekka i bardzo szybko się ładuje. Masz większą pewność, że niecierpliwy czytelnik zostanie u Ciebie zamiast przejść do konkurencji. Zrobiłby to z całą pewnością, gdyby musiał czekać na długo ładującą się ciężką stronę.

Skoro został u Ciebie, masz szansę go zatrzymać. Nie przegap tej szansy. Jeśli czytelnik zamknie stronę, możesz pożegnać go na zawsze.

 

Z pewnością myślisz:

  • Czym zatrzymać czytelnika?
  • Jak sprawić by do Ciebie wrócił?
  • Jak zacząć mu sprzedawać?

 

Dobrze myślisz. Teraz ważna jest treść na stronie. Potrzebne Ci takie treści, które zbudują relacje z czytelnikiem, sprawią, że wróci do Ciebie, a po pewnym czasie zaczniesz mu sprzedawać swoje produkty czy usługi. Jednak nie wszystko od razu.

Strona wizytówka nie jest marketingowym kombajnem, który zrobi wszystko, czego Ci potrzeba. Oczywiście, wizytówka internetowa małej firmy powinna mieć odpowiednie treści, aby czytelnika zatrzymać. Jednak, by powracał i z czasem chciał płacić Ci za produkty czy usługi, potrzeba właściwej strategii i systemu. A strona wizytówka jest do tego najlepszym preludium. O strategiach i systemach sprzedaży będziesz mógł przeczytać w dziale Marketing internetowy.

Teraz wróćmy do tematu wizytówka internetowa małej firmy.

Na małej stronie zmieści się niewiele treści, ale powinna to być treść skondensowana. Podstawowe informacje, które przekonają czytelnika, że jesteś osobą godną jego zaufania, którą polubi od pierwszego wejrzenia. To dla Ciebie ważne, bo wiesz, że liczy się pierwsze wrażenie, a klienci kupują chętniej od tych, których lubią i którym ufają.

Na koniec drobnostka, często mało doceniana przez twórców stron. Prosta strona ma prostą nawigację, czytelnik jednym rzutem oka widzi, gdzie znajdzie interesujące go informacje. Nie traci swojego czasu na szukanie i jest Ci za to wdzięczny, nawet jeśli sam o tym nie wie (działasz na jego podświadomość). To kolejny plus dla Ciebie.

 

Zalety wizytówki internetowej małej firmy – podsumowanie:

  • Tania i szybka do zrobienia.
  • Zachęca czytelnika do pozostania na niej – szybko się ładuje, jest przejrzysta i łatwa w nawigacji.
  • Świetne narzędzie marketingowe – buduje pierwsze wrażenie, zaufanie, nawiązuje kontakt z klientem.

 

Czy trzeba więcej?

Myślisz sobie teraz – No dobrze, ale po co mi taka strona, która nie sprzedaje?!

To prawda, wizytówka internetowa małej firmy nie finalizuje sprzedaży. Ale sprzedaż zaczyna się od budowania zaufania klienta. Ten, kto to rozumie, osiąga finansowy sukces. To szczególnie ważne przy sprzedaży w Internecie, gdzie cały proces sprzedażowy trwa dość długo i wieloetapowo. Takie są podstawy marketingu internetowego. A Tobie przecież zależy na działaniu przez Internet. Więcej o tym możesz poczytać w dziale Marketing internetowy.

 

Co konkretnie pokazać na wizytówce internetowej małej firmy?

 

Kieruj się podstawową zasadą – minimum słów, maksimum treści.

Wbrew pozorom krótką treść pisze się długo. Trzeba w niej przekazać najistotniejsze informacje w odpowiedni sposób. Prawdopodobnie nie stworzysz dobrej treści na stronę wizytówkę w jeden dzień. Wymaga to trochę przemyśleń i czasu na poprawki. Jeśli potrzebujesz pomocy lub inspiracji, wróć do mnie, niedługo napiszę szczegółowy artykuł na ten temat.

A teraz mam jedną świetną wiadomość dla Ciebie – swoją internetową wizytówkę możesz poprawiać tyle razy, ile będzie trzeba. W odróżnieniu od wydrukowanych tradycyjnych wizytówek, taka wizytówka internetowa małej firmy jest materiałem „plastycznym” i zniesie wielokrotne poprawki. A jeśli zrobisz ją w odpowiedniej technologii, nie wydasz na korektę ani grosza. Będzie Cię kosztowała tylko Twój czas. Możesz ją zmieniać i dopieszczać przez całe życie.

Do rzeczy jednak.

 

Jakie informacje umieścić na wizytówce internetowej małej firmy?

  • logo, nazwę firmy i slogan, motto, misję
  • krótkie bio i zdjęcie
  • krótką informację o swojej ofercie, produktach, usługach
  • linki do innych swoich stron z konkretną ofertą, usługą, produktem
  • link do portfolio
  • link do profili w mediach społecznościowych
  • inne dane kontaktowe
  • mapkę, jeśli prowadzisz też biznes stacjonarny

 

Klasyczna wizytówka internetowa małej firmy – czy to dla Ciebie?

 

Minęły czasy, kiedy tylko asy biznesu było stać na własną witrynę internetową, a marzeniem każdego małego biznesu była choć wizytówka. Tworzeniem wizytówek internetowych małych firm zajmowali się wtedy webdesignerzy, którzy nie mieli pojęcia o marketingu internetowym.

Powstało wiele mini stron, które do dziś straszyłyby oczy internautów, gdyby były widoczne. Najczęściej jednak ukrywają się gdzieś na rubieżach Internetu i natknąć się na nie można jedynie przez przypadek. Niepozycjonowane, nigdy nie dotrą na szczyty serpów (patrz: Słowniczek).

 

Dziś spotykam wielu przeciwników wizytówek internetowych. Jakie są ich argumenty?

  • brak możliwości pozycjonowania
  • niewielka wartość marketingowa
  • brak możliwości zmiany treści

 

Cóż, zgadzam się z tymi argumentami, gdy mówimy o tamtych archaicznych wizytówkach, błąkających się jeszcze po Sieci. Gdy jednak podejdziemy do tematu nowocześnie, dwa argumenty po prostu nie istnieją – zbiłam je w pierwszej i drugiej części artykułu.

Co do braku możliwości pozycjonowania, tę wadę można przekuć w zaletę. A to za sprawą elastyczności, o której już pisałam. Na stronie wizytówce można łatwo zmieniać treści. Można też łatwo zmieniać jej funkcje i z wizytówki przekształcić ją w element wciąż rozbudowującej się witryny internetowej. Witryny, którą da się pozycjonować, pod warunkiem, że robi się to z głową.

 

Pozwól, że przedstawię Ci pewną strategię dla małego biznesu, który startuje w Internecie.

  1. Tworzysz klasyczną wizytówkę internetową małej firmy dla swojej działalności. Nie ma tam wiele treści, więc nie można jej pozycjonować. Jednak masz już swoje miejsce i adres internetowy, który możesz umieścić na profilach społecznościowych, wizytówce papierowej itp. Zaczynasz tworzyć swój wizerunek, budować markę w Internecie. Pozycjonowanie takiej strony nie jest Ci potrzebne, bo teraz czas na kolejny strategiczny krok.
  2. Do strony wizytówki dołączasz blog. Zaczynasz pisać artykuły eksperckie (lub zlecasz je do napisania) z dziedziny, branży, którą się zajmujesz. Twoja strona wyposażona w coraz więcej wartościowej treści zaczyna naturalnie piąć się wciąż wyżej w wyszukiwarce Google. Blog staje się motorem napędowym całej witryny z domeną, czyli pozycjonuje ją. A wizytówka pozostaje jej częścią – stroną „O mnie”. To jednak nadal kluczowa strona całej Twojej witryny. Buduje wizerunek i zaufanie.
  3. W przyszłości do witryny dodajesz dodatkowe funkcje, np. portfolio, sklep, platformę edukacyjną, strony sprzedażowe itd. W ten sposób masz cały biznesowy kombajn do budowania marki i zarabiania w jednym miejscu.

Taka metamorfoza strony wizytówki będzie możliwa, gdy do jej tworzenia użyjesz odpowiedniej technologii, np. silnika WordPress.

Jeśli jesteś zainteresowany zastosowaniem takiej strategii dla swojej działalności, zapisz się na newsletter, dostaniesz powiadomienia, gdy będą pojawiały się nowe artykuły na ten temat.

 

* * *

1 thought on “Wizytówka internetowa małej firmy – co musi mieć”

Dodaj komentarz