Webwriting

czyli copywriting internetowy (moja definicja)

 

Ten artykuł powstał w dużej sprzeczności z zasadami webwritingu. Czytelnikowi tradycyjnemu ma posłużyć do przybliżenia pojęcia i znaczenia webwritingu. Czytelnika wyrobionego, znudzonego schematycznymi tekstami internetowymi ten lead ma zachęcić do przeczytania dalszej części artykułu i, jeśli się spodoba, powracania na blog.

Sama należę raczej do drugiej grupy – gdy chcę się zagłębić w tematykę, denerwują mnie pobieżne treści. Jednak jako namiętna użytkowniczka Internetu wiem, jak cenny jest czas i doceniam tych webwriterów, którzy pozwalają mi go oszczędzać, np. pisząc artykuły zgodnie z zasadami webwritingu. Na swoim blogu promuję pogodzenie obu wartości w tekście. Czy można pisać takie artykuły? Zapraszam do lektury mojego blogu. Postaram się znaleźć na to odpowiedzi.

 

Tematy na tym blogu

 

Po przejrzeniu wielu stron i blogów na temat copywritingu, SEO copywritingu, content marketingu i blogowania, czyli tego, co wiąże się z treścią i tekstem w Internecie, postanowiłam zacząć pisanie swojego blogu od tematów najbardziej pożądanych przez tych użytkowników Internetu, którzy interesują się ogólnie pojętym webwritingiem, czyli tekstami pozycjonującymi w Internecie. Niezależnie od tego, czy są już twórcami treści, czy przymierzają się do pisania lub zlecenia pracy copywriterom internetowym.

Nie miałam jeszcze dość dużej listy swoich czytelników, aby zrobić własne badanie rynku, więc posłużyłam się publicznie dostępnym badaniem potrzeb blogerów, którzy są najbardziej reprezentatywną grupą, bowiem posługują się mniej lub bardziej profesjonalnie tekstem internetowym. A przekaz internetowy zasadniczo różni się od innych kanałów komunikacji.

 

Kto potrzebuje treści na strony internetowe?

 

Badanie to znalazłam na stronie Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, zostało zrobione w celu stworzenia poradnika dla blogerów i osób piszących teksty do Internetu. Zmodyfikowałam trochę tematy i dostosowałam je do potrzeb moich Idealnych Czytelników, czyli obecnych i przyszłych Właścicieli Małych Firm, którzy chcą budować i promować swoją markę oraz produkty czy usługi, korzystając z kanału komunikacji, jakim jest Internet.

Nieważne czy:

  • jesteś freelancerem
  • stworzyłeś blog, aby zarabiać
  • prowadzisz biznes stacjonarny
  • prowadzisz biznes tylko w Internecie
  • działasz lokalnie
  • działasz globalnie

w internetowej rzeczywistości żelazne zasady promocji wszystkich „biznesów” pozostają te same.

I zasadniczo różnią się od działania w tak zwanym realu. Promocja w Internecie opiera się przede wszystkim o treści. Duuużo treści. I powinny to być treści co najmniej dobrej jakości. Kto ją ma na swoich stronach, ten wygrywa. Treść rządzi.

 

Content Is King

 

Powiedzenie Content Is King jest i będzie zawsze aktualne. Content, czyli treści internetowe to specyficzny król. Dlaczego? Po prostu rządzi się swoimi prawami.

Chcesz odnieść sukces w Internecie? Poznaj zasady jego króla.

Czym jest dobry Content? Czym jest dobra Treść Internetowa?

Podstawą przekazu internetowego (contentu) są 3 elementy:

  • tekst
  • obraz
  • wideo

 

Najlepiej używać wszystkich trzech sposobów dotarcia do czytelnika/klienta.

Są branże, które będą opierać się przede wszystkim o świetne fotografie. W innych najważniejsze będzie wideo. Jeszcze innym wystarczy sam tekst. Ostatnie badania wskazują na rosnącą popularność przekazu wideo. Jest to kierunek, który w najbliższych latach z pewnością się rozwinie. Treści internetowe, jak cała nasza rzeczywistość w sposób oczywisty ewoluują. Ewolucja to niezaprzeczalne prawo nie tylko przyrody, ale i kultury.

Mimo ewolucji treści w Internecie i wzrostu znaczenia wideo-przekazu, to tekst pisany jest i będzie niezastąpionym sposobem komunikacji oraz pozycjonowania. Zawsze będzie obowiązkowo dopełniał zarówno obraz jak i wideo. A w niektórych obszarach sam tekst wystarczy do bardzo dobrej komunikacji z odbiorcą/czytelnikiem/klientem.

 

Przewaga tekstu nad innymi sposobami komunikowania się z klientem

 

Tekst generuje najmniejsze koszty. Innymi słowy jest najtańszym sposobem dotarcia do odbiorcy. To ważny atut z punktu widzenia osób zaczynających swoją internetową przygodę, często nie dysponujących dużymi środkami na inwestycję na przykład w zrobienie wideo odpowiedniej jakości.

Tekst jest uniwersalny. Tak, są obszary, gdzie sam tekst nie wystarczy, potrzebne jest zdjęcie lub wideo, aby pokazać buty, sukienkę, zabawkę, mieszkanie, samochód itp. Przy sprzedaży produktów fizycznych potrzebujemy dobrych zdjęć, bo „kupujemy oczami”. Mimo to pewnych cech/zalet produktów nie da się pokazać, trzeba je nazwać, opisać, opowiedzieć o nich. I tu niezastąpione są słowa i zdania w odpowiedni sposób przedstawiające parametry samochodu, funkcjonalność mieszkania, użytkowanie różnych urządzeń itd. Same zdjęcia nie zastąpią tekstu, nie dadzą pełnej informacji, nie zachęcą do zakupu tak, jak odpowiednio napisany tekst.

Tekst jest najbardziej plastycznym tworzywem. To dzięki rozmowie (dialog z czytelnikiem) możemy zbudować silne relacje z odbiorcą i zdobyć jego zaufanie. Dzięki odpowiednim słowom i zdaniom możemy rozbudzić wyobraźnię czytelnika. Słowa i zdania potrafią wywołać u klienta silne pożądanie produktu przed zakupem i w konsekwencji zakup bez zastanawiania się nad ceną. Ale nieodpowiedni tekst może klienta zrazić i do zakupów i do nas. Zrażony czytelnik opuści naszą stronę i więcej nie wróci.

Tekst jest niezastąpiony w pozycjonowaniu naszej strony (SEO copywriting). Słowa i frazy kluczowe to specyfika internetowej rzeczywistości. Odpowiednio dobrane i odpowiednio użyte na stronie, w każdym artykule i wpisie są kluczem nie tylko do umysłów czytelników, ale i do algorytmów robotów pozycjonujących nasze strony w wyszukiwarkach. Zdjęcia i wideo bez tekstu w opisach nie mają żadnej mocy pozycjonującej.

Tekst jest najszybszym sposobem przedstawienia wielu złożonych zagadnień. Gdy połączy się go z grafiką powstaje infografika. Czyli schemat, z którego jednym rzutem oka można odczytać wiele informacji. Ten sposób przekazywania informacji wydaje się mieć wielką przyszłość z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest oszczędność czasu, a czas dla internauty ma wielkie znaczenie.

 

Dlaczego infografika ma przed sobą przyszłość?

 

  • Dobrze zrobiona infografika wyjaśnia w prosty sposób skomplikowane zagadnienia.
  • Czytelnik może ogarnąć w krótkim czasie sporą ilość informacji.
  • Czytelnik nie traci czasu na czytanie o szczegółach, nie traci czasu na oglądanie długiego filmu.
  • Jeśli zainteresuje go temat i treść infografiki, chętnie sięgnie po więcej do artykułu, który rozwija tematykę.
  • Jest doskonałym sposobem na przyciągnięcie czytelnika.
  • Wartościowa infografika jest świetna do budowania list adresowych.

 

Jak widzisz tekst w Internecie to nie tylko wpisy i artykuły. Słowa pełnią tu wiele ważnych ról. Każda z tych ról wymaga specyficznego zastosowania tekstu. Bez słów i zdań nie byłoby internetowej rzeczywistości. I to są właśnie reguły Króla Internetu.

 

Jakie są zasady webwritingu?

 

Pisanie artykułów internetowych, czy jak kto woli wpisów, postów, też rządzi się specyficznymi zasadami. Tekst artykułu powinien mieć swoistą kompozycję tzw. odwróconej piramidy. Składa się z trzech podstawowych części:

  1. Tytuł
  2. Lead
  3. Właściwa treść

 

Artykuły charakteryzują się dużą zwięzłością, a jednocześnie nasyceniem słów i fraz kluczowych, o których już wcześniej wspominałam. Ta częstotliwość fraz kluczowych jest istotna dla pozycjonowania tekstu, czyli jest ważna przy czytaniu tekstu przez roboty. Jednocześnie powinna być nieuciążliwa dla czytelnika, który może się zmęczyć i znudzić monotonią tekstu. Z punktu widzenia czytelnika artykuł powinien być jak najbardziej dla niego wartościowy. Cała sztuka webwritingu polega na wyśrodkowaniu tych biegunowych potrzeb, na stworzeniu tekstu przyjaznego dla robotów i atrakcyjnego dla czytelnika.

 

Widzę, że artykuł mocno mi się rozrósł, można by z niego zrobić nawet 3 mniejsze. Webwriting to obszerny temat, więc pozwól Czytelniku, że poprzestanę na tym szkicu informacji. Szczegółowe zasady webwritingu przedstawię w kolejnych artykułach. Na tym chę się skupić, prowadząc swój blog. Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na temat webwritingu, zapisz się na newsletter. Co jakiś czas otrzymasz wiadomość o nowych treściach na blogu i nie będzie to SPAM, bo sama też go nie lubię. A poza tym zależy mi na tym, abyś został ze mną ze względu na wartość, jaką mogę się z Tobą dzielić.