Blog, vlog, podcast

Blog, vlog, podcast – jaką formę treści wybrać

Osoby, które chcą publikować swoje treści w Internecie, zastanawiają się, jaką formę publikacji wybrać na początek. Większość myśli, że najprostszy jest blog. Pod względem technicznym z pewnością tak jest. Jednak nie wszyscy wiedzą, z czym trzeba się zmierzyć, zaczynając od bloga. Czy blog rzeczywiście jest dla każdego? A może lepiej wybrać inną formę na początek?

 

* * *

 

Część twórców internetowych na początku swojej działalności staje przed dylematem, jaką formę wybrać dla treści, którymi chcą dzielić się ze swoją publicznością.

Niektórzy wybierają pisanie bloga, bo to jest najłatwiejsze technicznie. Wystarczy zalogować się na darmowej platformie blogowej i pisać.

Inni chcą prowadzić vlog. Zakładają swój kanał na YouTube i publikują filmy, ponieważ słyszeli, że treści wideo są częściej wyszukiwane i lepiej odbierane przez internautów.

Podcast jest chyba najmniej popularną, choć coraz lepiej rozwijającą się formą przekazu. Najczęściej sięgają po niego blogerzy, którzy chcą zwiększać swoje zasięgi. Podcast wymaga trochę większych umiejętności technicznych niż prowadzenie bloga, ale jest mniej wymagający niż vlogowanie.

Łatwość techniczna lub szybki wzrost popularności są chyba najczęstszymi kryteriami wyboru.

Jeśli i Ty zastanawiasz się nad tym, czy pisać, czy nagrywać, poznaj też inne powody, dla których twórcy internetowi decydują się na pisanie bloga lub nagrywanie wideo czy podcastu.

 

Blog, vlog, podcast – jakie treści przedstawiasz

 

Gdy Twoje treści wiążą się głównie z pisaniem, np. jesteś copywriterem lub pisarzem, to naturalną formą będą treści pisane. Pisząc artykuły na blogu, dajesz się poznać lepiej swoim odbiorcom i przyszłym klientom jako osoba pisząca. Wideo nigdy nie pokaże Cię tak dobrze w roli eksperta słowa pisanego jak dobrze napisany tekst.

Jeśli świadczysz usługi przy produkcji wideo, wiadomo że najlepiej dasz się poznać, publikując filmy. Blog w takim wypadku nie wystarczy. Klienci chcą dowodów Twoich umiejętności i będą szukać tego na vlogu.

Podobnie, gdy jesteś mówcą, coachem, trenerem personalnym. Treści wideo dadzą odbiorcom namiastkę kontaktu z Tobą i z Twoim przekazem. Łatwiej będzie im zdecydować, czy chcą skorzystać z Twoich usług. Tu sprawdzi się też doskonale podcast.

 

Blog, vlog, podcast – czego oczekują Twoi odbiorcy

 

Pewnie masz już pomysł na swoją twórczość lub jesteś twórcą i chcesz przenieść swoje działania do Internetu. Jednym z pierwszych kroków jest poznanie swojej publiczności. Zastanów się, dla kogo chcesz publikować, kto będzie odbiorcą Twoich treści.

Poznaj zwyczaje Twojej publiczności.

Gdzie w sieci można spotkać Twoich przyszłych fanów? Czy przesiadują na YouTube, czy serfują, szukając ciekawych blogów do poczytania? A może chętnie słuchają podcastów w drodze do pracy, w czasie biegania lub sprzątania?

Jak konsumują treści Twoi potencjalni odbiorcy?

Gdzie znajdziesz swoją publiczność?

Dowiedz się tego i dostosuj do ich potrzeb formę swojego przekazu.

 

Blog, vlog, podcast – w czym Ty czujesz się lepiej

 

To bardzo ważne kryterium. Nie każdy jest mówcą i ma łatwość występowania przed kamerą. Nie każdy jest pisarzem i ma lekkie pióro.

Co prawda pisanie i mówienie można wyćwiczyć, ale trzeba na to sporo czasu i determinacji. Jeśli chcesz publikować treści już teraz, lepiej wybierz to, co jest Ci bliższe i łatwiejsze.

Co jest dla Ciebie naturalne i w czym będziesz się dobrze czuć? Ważna jest autentyczność – to ją odbiorcy najbardziej doceniają. Jeśli wybierzesz nagrywanie filmów, ale nie będziesz w nich naturalny, odbiorcy szybko to wyczują.

Uwielbiasz mówić, a pisanie to dla Ciebie katorga? Wybierz nagrywanie filmów lub podcastów. Niezrozumiałych tekstów nikt nie czyta. Nawet internauci, którzy wolą blogi, nie będą zainteresowani czytaniem trudnych do zrozumienia treści.

Jeśli w Twojej grupie docelowej są osoby mocno zainteresowane tematem, który jest Twoją ekspertyzą, chętniej wysłuchają krótkiego podcastu lub wideo, niż miałyby przebrnąć przez zawiły i trudny do czytania tekst, mimo że wolą czytać niż słuchać.

 

* * *

 

Najlepszą opcją na zdobycie ruchu i popularności jest łączenie treści pisanych z wideo i podcastem. Prowadzenie bloga, vloga i nagrywanie podcastu jednocześnie to już wyższa szkoła jazdy.

Na początku swojej przygody z działalnością online warto skupić się na jednej formie przekazu. Dopracować ją i poczuć się w niej pewnie. Wtedy przyjdzie czas na rozszerzenie swoich zasięgów oraz dodawanie kolejnych form publikacji.

 

A co, gdy czujesz się dobrze w nagrywaniu podcastów lub wideo i nie widzisz potrzeby publikowania swoich treści w formie tekstu?

Zapraszam Cię do przeczytania kolejnego artykułu na moim blogu – kolejny artykuł.

Tam dowiesz się, dlaczego wideo i podcast to za mało, aby budować swoją pewną i ugruntowaną pozycję w Internecie. Podam też proste rozwiązanie, jeśli sam nie masz czasu na pisanie i publikację treści pisanych.

Zapisz się na mój newsletter, klikając tutaj, wtedy będę mogła Cię powiadomić o publikacji nowych artykułów.

 

* * *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *